Op de koffie bij Nijswin en Gerco van Zuilen

Het hele proces in eigen hand

Hun ouders deden het vroeger allemaal zelf: van teelt, oogst, verpakken tot de administratie. Ruim veertig jaar later staan Nijswin (37) en Gerco (37) van Zuilen aan het roer van het fruitteeltbedrijf in midden-Limburg: Berrybrothers. Ook zij hebben het gehele proces in eigen hand van teelt, oogst, verpakken tot de verkoop aan de retail- en foodservice in binnen- en buitenland.

De Berrybrothers hebben visie en houden van een uitdaging

‘Een rode bes is een rode bes,’ was de instelling van de ouders van Nijswin en Gerco. Dat de broers een eigen merk gingen neerzetten, was voor hen even wennen. ‘Klanten herkennen ons merk en doen bij tevredenheid een herhalingsaankoop. Daarom zijn we gaan investeren in marketing,’ vertelt Nijswin, die verantwoordelijk is voor de commerciële kant van Berrybrothers. Gerco leidt de teelt van de rode bessen en ander zacht fruit.

Het familie-DNA

Hun ouders, Jan en Karin van Zuilen, zijn in 1980 begonnen in de Betuwe. Omdat ze meer ruimte zochten, verhuisden ze hun zachtfruitkwekerij naar het Limburgse Roggel. Jans broer Albert ging verder met het bedrijf in de Betuwe. In 1998 richtten Jan en Albert al een gezamenlijk afzetbedrijf op, omdat ze meer inspraak wilden hebben in de verkoop van hun product.

Nijswin en Gerco hebben – samen met hun zus Franciene – het bedrijf vijf jaar geleden officieel overgenomen en bouwden het uit. ‘Durven en proberen: dat past bij ons. Van nieuwe dingen oppakken krijgen wij energie,’ zegt Nijswin. De broers hebben de keten verder verkort. ‘Er is een grote koelcel en een verpakkingshal gebouwd. Goed vooruitdenken is onmisbaar.

Wat voegen wij toe in de markt? Laten we dát goed doen, en niet met elke wind meewaaien.’

Vier bouwstenen

Al sinds hun zeventiende werkt de tweeling in het bedrijf. ‘We zijn begonnen in de teelt en hebben het ambacht geleerd van onze ouders,’ vertelt Gerco. ‘Zij gaven ons ruimte. Al botsten onze nieuwe ideeën wel geregeld met die van onze ouders. Wat hielp was om draagvlak binnen het bedrijf te creëren door in de praktijk te laten zien dat iets werkt. Goed luisteren naar elkaar is essentieel. We hebben bijvoorbeeld een enquête onder onze mensen gehouden over wat we belangrijk vinden binnen het bedrijf. Het thema “personeel” bleek op vier bordjes te liggen. Niet effectief dus. Vervolgens hebben we het bedrijf ingericht naar vier bouwstenen: Teelt en oogst; Planning en productie; Afzet en marketing; Personeel en huisvesting. Voor de expertise die wij zelf niet in huis hebben, hebben we de juiste mensen gezocht. Zij zitten ook in het managementteam.’

Uitdaging

Vooral op het gebied van personeel en huisvesting ligt de komende jaren een flinke uitdaging. ‘Ons bedrijf staat of valt met de mensen,’ zegt Nijswin. ‘We hebben zo’n 80 vaste medewerkers en tegen de 250 seizoenswerkers, van wie een deel (arbeids)migrant is. Daar komt veel wet- en regelgeving bij kijken. Om dit in goede banen te leiden, hebben we op hr twee mensen die daar fulltime mee bezig zijn.’

‘Onze handen vrijspelen? Dat hebben we wel geleerd. Het is voor ons ook belangrijk om genoeg tijd voor onszelf en onze gezinnen over te houden. Dan blijven we zelf ook scherper.’

Contact

Welke impact wil jij maken?

Waar geloof jij in? Wat wil jij in je ondernemende leven in de wereld zetten? En hoe krijg je dat voor  elkaar?

Nieuwsgierig? Laat het ons weten. We dagen je graag uit tot de next lever ondernemen.
Neem contact met ons op.