Op de koffie bij LIeneke Wiesje en Roosje Boonman

Meer tijd om het familiegevoel erin te houden

Met een testbed in de slaapkamer en onderhandelingen aan de keukentafel: zo begon 35 jaar geleden het bedrijf Boonman Bedden in Noord-Brabant. Inmiddels staat de tweede generatie aan het roer van zes winkels en een webshop. De zussen Lieneke, Wiesje en Roosje Boonman houden oude patronen tegen het licht en zien daardoor nieuwe kansen.

De rode vlaggen van succes: de lat ligt steeds hoger

‘We hebben als zussen geleerd om oude patronen tegen het licht te houden: hoe doen we het eigenlijk met elkaar? Ook de pijnpunten komen boven tafel. Door los te laten en te delegeren, helpen we onszelf én het bedrijf verder. We hebben nu meer rust om om ons heen te kijken en nieuwe kansen te grijpen.’

‘Het begon allemaal met één waterbed in huis,’ vertelt Lieneke, de oudste van de zussen Boonman. ‘Waterbedden waren een gat in de markt destijds. Na een paar jaar opende onze vader zijn eerste winkel. Wij groeiden op tussen de bedden: gaven schroefjes aan, poetsten en hielpen mee in de winkel, en later ook met de verkoop.’ Lieneke ontdekte dat het haar goed lag, en koos voor de zaak. ‘Mijn moeder deed altijd de administratie. Zij heeft ruimte gemaakt voor Roosje. Roosje beheert ook de webshop. Wiesje leidt de inkoop en is verantwoordelijk voor personeelszaken.’

Drie zussen aan het roer

Negen jaar geleden hebben de zussen het bedrijf overgenomen van hun ouders. ‘Dat was vlak na de financiële crisis: een gunstig moment voor overname. Wel met de kanttekening van mijn vader: “Het is nu de goede tijd, maar ik wil het bedrijf nog niet loslaten.”’ Het loslaten kwam echter in een stroomversnelling doordat vader Boonman hartproblemen kreeg. ‘Hij is een halfjaar uit de running geweest. Dat was een hard gelag voor hem. Doordat de systemen in die tijd veranderd waren, had hij niet meer het overzicht. Tegelijk zag hij dat alles prima doordraaide. Want ondertussen hadden we twee nieuwe, grote filialen geopend. Het gaf hem het vertrouwen om meer los te laten.’

De lat ligt steeds hoger

De drie zussen groeiden op met het voorbeeld van vader: altijd klaarstaan voor de zaak. Een tijdlang lukte dat. ‘Het ging goed met het bedrijf. We gingen door op de manier waarop onze vader het altijd had gedaan,’ vertelt Lieneke. ‘Tot er hobbels op ons pad kwamen. Corona kwam, personeel werd ziek, en na corona hadden we te maken met extreme drukte. We hielden honderd ballen in de lucht. Ik stuurde veertig man aan en deed ook de verkoop erbij, omdat dat nu eenmaal zo hoorde.’

De crisis voorblijven

‘Vanuit de werknemers kwam de vraag: waarom zetten jullie niet iemand tussen directie en personeel?’ vertelt Lieneke. ‘Dat hebben we gedaan. Omdat ik tegen een burn-out aan zat, ben ik in gesprek gegaan met Marlies van Movaeres. Zij stelde vragen als: “Voor wie doe je dit allemaal? Wat wil je zelf?” Ik ging het gesprek aan met mijn zussen en het was een opluchting toen ik stopte met de verkoop. Zowel voor ons, als voor het personeel. Ik kan hen door deze beslissing veel beter begeleiden. Ik heb meer tijd om het familiegevoel erin te houden.’

Contact

De lat ligt steeds hoger

Wil je de crisis voorblijven? Ontdek hoe je wendbaar blijft in de groeistuipen van het familiebedrijf

Nieuwsgierig? Laat het ons weten. We houden je graag de spiegel voor.
Neem contact met ons op.